søndag den 3. marts 2013

Retrostof-udfordring marts: Sommefugl til babyen











Jeg deltager i Marthes retrostof-udfordring, og denne måned står for mit vedkommende i babyens tegn. Min termin er midt i april, så der er ikke lang tid til den lille drengs ankomst. Længe har jeg haft lyst til at sy en sommerfugl ala dem, som man kan købe i butikkerne - med farvestrålende knitrevinger, farverige bånd, blød krop og glad ansigt. Jeg er jo mere til retrostofferne end jeg er til de farver og materialer, som babylegetøj oftest er i - og derfor synes jeg, at kompromiset (retrostof til mor - farvestrålende, knitrende og bløde materialer til babyen) er blevet godt.

Vingerne knitrer præcis som de skal, båndene kan hives i, og sommerfuglens krop er blød at kramme. Vingerne er syet af små bidder af mine yndlingsretrostoffer, og da retrostoffer ofte er meget farvestrålende, er de jo gode at bruge til babyen.

De to stoffer, som jeg i denne måned gerne vil fremhæve, er disse:   





Jeg har desværre kun små bidder tilbage. Så hvis du ligger inde med større stykker, som du gerne vil sælge eller bytte med, så tøv ikke med at kontakte mig;-)

En diy til denne sommerfugl er undervejs, for den er ikke særlig kompliceret at sy (og en rigtig god barsels- eller barendåbsgave, synes jeg). Jeg skal bare lige have ordnet billederne og scannet mønstret ind.


_________________________


I have made this butterfly for my baby boy (he's not born yet, but we expect him mid April). It is made of vintage fabrics from the 60ties and 70ties. I have found my inspiration in the colourful and stimulating toys which you can buy for the baby. The wings squeak or rustle when you touch them, the body is soft and wonderful to touch, the face is happy and the contrast colours stimulates the baby. The vintage fabrics are so colourful, and the patterns are wonderful. I especially love the yellow/orange/brown fabric and the green/white fabric (shown at the last two pictures). 

In a couple of days I'll post a diy or tutorial for this butterfly - it's quite easy to make and a wonderful maternity gift, I think.



26 kommentarer:

  1. Shit hvor er du go og kreativ, kvinde!!
    LAMAZE : GO HOME...! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar.
      Ja, Lamaze var forbilledet (min søster har købt en til sin baby), men da jeg så, at flere andre babylegetøjs-mærker laver lignende sommerfugle tænkte jeg, at det nok er ok at finde inspiration her:-)

      Kh
      Anna

      Slet
  2. Du er bare så fantsisk kreativ Anna. Jeg er så imponeret over dig. Så diy - ja tak. Jeg har snart lavet alt du har lavet en diy til. Dejlige stoffer, jeg har desværre ikke nogle af disse. Men jeg har mange andre, du er velkommen til at kigge om der er andet der fristerhttp://min-mors-mirakler.blogspot.dk/ . Mvh Maria

    SvarSlet
  3. Hvor er den bare fin - og jeg er næsten helt ked af, at jeg ikke skal have flere børn, for så skulle bebsen helt klart have sådan en fin sommer fugl :-)

    KH
    Laila

    SvarSlet
  4. Sikke en fin sommerfugl - det ville være en super barselsgave..

    SvarSlet
  5. Hvor er den bare fin! Den DIY vil jeg glæde mig til :)

    SvarSlet
  6. Øj, hvor er den skøn! Glæder mig til diy - sådan en må foster Fausing absolut ha'!!

    SvarSlet
  7. så så fin :) hvad har du brugt inde i vingerne så de knitrer? overvejede selv at lave en stofbog med knitredele på min barsel men kunne ikke finde ud af hvad man skulle komme indeni og i stof2000 havde de ingen gode råd - ja og så gik ideen vist lidt i stå..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har brugt en slags isoleringsfolie (til huse), som jeg købte, fordi jeg synes, det var så flot (helt sølvfarvet) og ville gøre sig godt som gavepapir. Det er kraftigt og slidstærkt i det. Jeg kan dog ikke huske, hvor jeg købte det, men jeg skal nok vise det frem på bloggen, når jeg laver diyen. En mulighed er at gå i en byggehandel. To-tre lag celofan-gavepapir (til at pakke blomster ind i) vil måske også kunne bruges?

      Kh
      Anna

      Slet
    2. Jeg plejer at bruge bagepapir. Det giver også sådan en lyd. Man skal bare huske at sy det fast i sidderne af stoffet da det ellers ret hurtigt krøller sammen indeni. Jeg håber at det var til at forstå hvad jeg mente, har lige en lille baby med på skødet der gerne vil skrive med på tasterne.
      Mvh Maria

      Slet
    3. Tak for dit råd - og ja, det er vigtigt, at det sys fast sammen med lagene, hvad enten man bruger den ene eller anden slags knitre-papir.

      Kh
      Anna

      Slet
  8. Hvor er den kær...den kunne være man også skulle forsøge med en kopi en dag ;o)

    SvarSlet
  9. so cute, my big girl got kind of this butterfly when she was a baby... and some days ago I thought if it would be possible doing one myself for the little ones, now I saw you did it :-) GREAT JOB

    SvarSlet
  10. nåååååå! så fin!! meget bedre end dem man kan købe i fætter br(AS)

    glæder mig til DIY, så jeg kan sy en til min lille tjalfe baby:-)

    SvarSlet
  11. So cute! We are really looking forward to the tutorial! :) xo

    SvarSlet
  12. Utrolig søt sommerfugl og perfekt for en liten babygutt eller -jente :)

    SvarSlet
  13. Hold nu op den er fin. Jeg har endnu ikke fundet mit stof til denne måneds udfordring. Det vil jeg gøre en af de nærmeste dage :-)

    SvarSlet
  14. Smukt og nuttet, og de retrostoffer kan jeg godt forstå du er vilde med.

    SvarSlet
  15. Når din DIY kommer vil jeg straks gå igang med en til mit barnebarn der kommer til sommer.
    Så skønt at se noget lavet for barnet og ikke for de voksne.... Fatter ikke de barnevogns ophæng og lignende der ikke kan ses rigtig af barnet... Din sommerfugl er bare så rigtig og så sød.... Har desværrer ingen retro stoffer, så jeg er ude i lyserøde farver ...
    Tusinde tak for dine DIY
    Hilsen Mette
    http://framettesunivers.blogspot.dk/

    SvarSlet
  16. Herhjemme er vi svært glade for at spise Quality street, og det cellofan som de gode karameller er pakket ind i, er fortrinlige til at bruge som knitrepapir! Rigtig fin sommerfugl i øvrigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det ville også kunne bruges. Problemet er bare, at stykkerne så skal sys sammen først, for knitrepapiret skal gerne være lige så stort som vingerne, så det kan sys fast mellem lagene.

      Kh
      Anna

      Slet
    2. Det kan du have ret i, det havde jeg ikke lige tænkt, synes bare at det knitrer rigtig fint !!

      Slet
  17. Hvor er den fin, og kan helt sikkert hamle op med det gængse baby-legetøj man kan købe. Glæder mig til at se en diy.
    Mvh. Sofie

    SvarSlet
  18. Den glæder jeg mig til at prøve at sy, den er vældig fin :)

    SvarSlet