torsdag den 10. januar 2013

Hjælp til valg af symaskine - del II



I december skrev jeg dette indlæg, hvor jeg bad jer komme med jeres meninger om Pfaff expression 4.0, som jeg overvejer at købe som afløser af min Brother symaskine. Det var fantatisk at høre alle jeres meninger om symaskiner (både denne og andre mærker) samt få fif til, hvor det er godt at købe symaskiner.

Nu har jeg været en tur hos Guldager i Århus, hvor jeg har prøvet Pfaff  expression 4.0. Og den syr såmænd dejligt. Men jeg er alligevel blevet i tvivl, for indehaveren af butikken mente, at en Bernina B 550 QE ville være et bedre valg. Simpelthen fordi den syr pænere sting og er mere driftsikker. Den syr igennem alle lag uden problemer og laver ikke samme bøvl, som Pfaff maskinen (iflg. ham) kunne finde på at gøre. Den har ikke overtransportør. Til gengæld kan man justere trykket fra trykfoden, og det kan man ikke på Pfaff maskinen. Den koster dog 5000 kr mere (og jeg har ikke kunnet finde den til under 14850 kr på nettet). Den har heller ikke automatisk trådafklipper, og hullet/syfladen (hvor stoffet skal igennem) er ikke nær så stort som hos Pfaff maskinerne. Men iflg. ham er Bernina altså et bedre valg.  

For hulen da - hvad skal jeg investere i? Jeg ønsker en maskine, som er driftsikker, har nemme "genveje" (og der er automatisk trådafklipper altså skønt) og som syr pæne sømme - i alle slags stof! Ikke en maskine, som kan brodere eller den slags dikkedarer. Men en der syr pænt - fra nu af og mange år frem.

Hvad tænker I? Har nogle af jer gjort jer erfaringer med netop denne udgave af Bernina eller andre Berninaer i samme prisklasse?

Jeg vil på forhånd sige tak for jeres kommentarer - at man kan dele sine erfaringer med ligesindede er noget af det skønne ved Blogland!

_________________________


I am thinking of buying a new sewing machine, but I can't find out which one - a Pfaff Expression 4.0 or a Bernina B 550 QE? If you have any opinions on one of these machines, please leave a comment! 


26 kommentarer:

  1. Øv, at du nu skal være i tvivl igen.... Jeg er en pfaff pige, har altid syet på pfaff, og kommer altid til det! (Har man først haft overtransportør.....)

    Min pfaff har været til rep. 2 gange på 10 år. Det synes jeg ikke er galt!

    Håber du må blive klogere snart! Ellers må du vente til blogtræffet... Måske er der nogle der, der har en bernina du kan prøve ordentligt.... Altså på den måde at forstå, at du ikke bare skal sidde og sy i en lærredsklud med en toptunet maskinr i et butikslokale, hvis du forstår! Jeg regner med at tage min pfaff med! Den må du hjertens gerne prøve

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Camilla - det kan godt være, at jeg skal vente til efter blogtræffet, så jeg kan sy lidt på din maskine:-) Problemet er bare, at min brother nu syr så dårligt, at den trænger til justering - og det gider jeg altså ikke betale for, hvis jeg alligvel skal købe en ny. Så jeg ved ikke helt om jeg kan vente:-)

      Kh
      Anna

      Slet
  2. Hallo Anna,

    ich suche auch eine neue, robuste und belastbare Nähmaschine und alle Händler (hier in Deutschland) haben mir Bernina empfohlen.
    Sie haben mir die Bernina Aurora 450 empfohlen.
    Vielleicht ist diese ja auch was für Dich.
    Viel Erfolg,
    herzlichst,
    Tessa

    SvarSlet
    Svar
    1. Vielen Dank für deine Antwort, Tessa:-)

      Slet
    2. Liebe Anne,
      mir ist noch ein Argument für Bernina eingefallen, was ich sehr wichtig finde. Schau Dir einmal die Füsschen an. Bei Bernina werden diese nicht angeknipst, es wird immer ein komplettes Teil ausgewechselt. Dadurch macht die Maschine viel gleichmäßigere Stiche.

      Bei Bernina kann man auch andere Stichplatten als Zubehör kaufen, zum Beispiel eine 5,5 mm Platte.

      Gerade bei dünnen Stoffen und Jersey ist dies sehr wichtig, damit der Stoff nicht in die Maschine gezogen wird.

      Herzlichst,
      Tessa

      Slet
    3. Das stimmt!!! Das macht schon ein Unterschied.
      Aber man sollte auch vorher daran denken, dass die Bernina-Füße dadurch ca 4x teurer sind als andere! (ich war ein bisschen erschrocken über die Preise!)
      Liebe Grüße
      Yvonne

      Slet
    4. Ja, viel teurer, aber das Ergebnis ist wirklich wunderschön!

      Bei Bernina kann die Stichlänge auf bis 9mm verstellt werden, da sind die Zierstiche sehr schön!

      Ich verfolge mit Spannung die Diskussion hier :-)

      Slet
    5. Ja, welche es wohl wird...?!?!? fast so spannend wie sich selber eine auszusuchen :D

      Slet
  3. Hej Anna
    Jeg vil fortsat vælge Pfaffen. Jeg har "misbrugt" min Expression 4.0 på det groveste (jeg har syet rigtig meget på den og i mange materialer) og har absolut ingen problemer haft. Jeg vil på ingen måde undvære hverken min overtransportør eller mit trådklip.
    Hvis du har mulighed for en tur til Skanderborg, så prøv at lave en aftale med Lene i Stof og Sy. Hun vil kunne fortælle dig om Ex. 4.0
    Hilsen
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit svar, Lone. Jeg er også bekymret for at undvære især trådklip (for jeg tror, at Berninaen fremfører stoffet lige så fint som Pfaffen). Jeg kender godt Stof og Sy i Skanderborg, det er en dejlig butik. Så det kunne godt være, jeg skulle kigge forbi der (hvis jeg kan finde tiden til det).

      Kh
      Anna

      Slet
  4. Ville heller ikke være i tvivl om at det naturligvis skal være Pfaff'en....
    Håber du finder og får den maskine der lige præcis passer til dig og dine behov :)

    SvarSlet
  5. Hey Anna
    kan du læse tysk? Jeg skriver alligevel på dansk, så får jeg lidt øvelse...
    Jeg går til syning hvær anden uge og der bruger vi netop Bernina 550QE og jeg synes den er en af de beste maskiner jeg har prøvet. Hjemme har jeg Brother Super ACE I men hvis den ikke var så dyrt ville jeg bytte med det samme!!!
    Overtransportør kan man sikkert købe...?! Og selvom min maskine derhjemme har trådklip bruger jeg det slet ikke! I Tyskland får du en overtransportfod sammen med maskinen! Maskinen koster her det samme som i DK.
    Bernina er lidt af en Ferrari i symaskineland! Den kan meget og det også meget flot! Men den koster også lidt mere pga navnet!
    Du skulle prøve begge maskiner.
    Hvis du vil bruge BSR funktionen (den er SÅ!!!!! god!!) så ville jeg råde dig til Bernina!
    (Og Bernina Auro 450 er også et super valg som Tessa siger!)
    Hilsen
    Yvonne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit fyldige svar, Yvonne - ja, jeg kan godt læse tysk (er tysklærer), men dit danske er rigtig godt! Jeg har lige et spørgsmål: Hvad er BSR funktionen?

      Kh
      Anna

      Slet
    2. Det skriver jeg saa hellere paa tysk :)
      Wenn du freihand-quiltest auf einer Nähmaschine wird die Stichlänge nicht nur von der Geschwindigkeit der Maschine bestimmt sondern auch wie schnell du das Nähstück bewegst. Man hat dann ja keinen Transporteur, der wurde versenkt. Und wenn du dann schnell nähst und den Quilt langsam bewegst sind die Stiche kurz. Langsames Nähen und schnelles Bewegen macht laaange Stiche. Es braucht also viel Übung um auf der Maschine gleichmäßig zu Quilten. Der BSR-Fuß ist ein bisschen wie ein Obertransporteur. Je nach dem wie schnell du den Stoff bewegst, näht die Maschine schneller oder langsamer, damit alle Stiche genau gleichlang werden.
      Hier steht das auch nochmal:
      http://www.dittrich-naehmaschinen.de/naehmaschinen/bernina/bernina-550qe
      War das Verständlich?
      Liebe Grüße

      Slet
    3. Ja - tusind tak, Yvonne!

      Kh
      Anna

      Slet
  6. Jeg er ikke lige ved min maskine, så kan ikke huske modellen, men det er en nyere Pfaff. Den er god og dejlig, har overtransportør, frihåndssyning og meget mere. MEN jeg synes tit, jeg skal justere. Syningerne bliver ind imellem ujævne, og jeg må ha' en tyk prøveklud liggende ved siden af, for lige at 'køre den varm'. Det synes jeg ikke er optimalt med så dyr en maskine....

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan som jeg forstod på min symaskinemand (som vist må siges at være en Bernina-tilhænger) skal Pfaffen oftere justeres end Berninaen. Og det er ikke altid, at man kan justere den selv, men må have den til de professionelle. Det, du beskriver, er det jeg er nervøs for ved Pfaffen.
      Tak for dit svar.

      Kh
      Anna

      Slet
  7. Kære Anna.
    Forstår godt du er så meget i tvivl, især når det handler om så dyr en invistering. Selv er jeg nu utrolig glad for min Pfaff, men hvilket valg du træffer er jo op til dig:-) Dog kan jeg dog blot sige, at jeg har været rigtig glad fo min igennem årerne:-)

    SvarSlet
  8. Hej Anna!
    Jeg har jo maskiner i en helt anden prisklasse... men har læst om indmaden i de forskellige mærker. De eneste der laver deres indmad helt i metal er Bernina... det gør deres tryk på stoffet mere jævnt og holdbart... Og efter jeg har fået min (meget billigere) Bernina er jeg ikke i tvivl! Den syr så pænt! Hver gang... Og den er bare kram...Og meget kan man sige om Guldager og sønner - men de har været i branchen i en menneske alder og ved altså bar hvad de snakkker om...
    Håber du finder ud af havd du vil....
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
  9. Jeg har Bernina 440 QE og den er faaaantastisk. Da jeg arbejdede i symaskine forretning fik oftere Pfaff ind til rep end Bernina og jeg tror helt sikkert, at det har noget at gøre med, at Bernina er metalopbygget ved griber og skytte og ikke plast som Pfaff. Ellers skal du gå efter en Pfaff smarter pro 1100, som har metalopbygning og overtransportør. Der kan jeg bare ikke lide selve trykfoden. Den har åbning fortil (Bernina har i siden) og det driller ved især skråbåndssyning..synes jeg. Tilgengæld er prisen mere appetitlig;-)
    Ellers gå efter en brugt Bernina 430/440QE.

    SvarSlet
  10. hei-hei,
    Da jeg byttet symaskin for 3 år siden sto valget mellom Pfaff og Bernina. Jeg kjøpte Bernina Aurora 430 og elsker den! Den syr pent, er enkel og pålitelig. Jeg kjøpte overtransportør i tillegg, men jeg har aldri brukt den siden undertransportøren er så god. Den er også tung (ikke plastkjerne), og kompakt. Nå har ikke jeg prøvd Pfaff, men jeg tror du vil bli fornøyd med Bernina (selvom den koster litt mer). Lykke til med valget!

    SvarSlet
  11. Hej Anna,

    Jeg er på INGEN måde ekspert, og har selv en MEGET gammel dame, ved navn Bernina, hun er nu mindst 25 år gammel (jeg er den 3. lykkelige ejer) og hun spinder stadig som ny, syer flot og jævnt og jeg justere praktisk talt ALDRIG :) og som Stine siger så er Bernina nu det eneste mærke der stadig laver indmaden i metal, og det holder altså bare bedre end plastik i længden - min veninde har en nu Bernina efter at have syet på en meget gammel Bernina inden, og hun ELSKER den, både den gamle og den nye.

    Men jeg forstår godt din tvivl, det er mange penge du skal ud og investere, selv håber jeg min Bernina holder til jeg er færdiguddannet, for har ikke råd til den investering før jeg slipper fri af SU :)))

    Håber du finder den rigtige for dig ;)

    Kh Karina

    SvarSlet
  12. Jeg har Pfaff Performance 2058, som var "top of the line" i forrige generasjon Pfaff-symaskiner (kjøpte den på halv pris i 2009). Jeg er veldig glad i maskinen, men det har dessverre vært litt tull med elektronikken. Jeg kunne kjøpe Pfaff igjen, men må si at det som blir sagt om Bernina her er veldig interessant og tillits-vekkende. Men i allefall med Pfaff: Jeg er veldig glad i den innebygde overtransportøren, utrolig enkel å klikke av og på. Ellers har min maskin stinglengde opptil 6 mm, noe jeg har mye glede av til rynking. Og den har stingbredde opptil 9 mm,med veldig mange nålposisjoner, dette setter jeg også veldig stor pris på. Jeg ser at disse tallene for B 550QE er henholdsvis 5,0 mm og 5,5 mm. (B 580 har stingbredde 9 mm). Men, etter å ha gjort et raskt søk på Pfaff expression 4.0 fant jeg en side som ikke var kun positiv til Pfaffen: http://carolinapatchworks.com/blog/2008/09/17/thoughts-on-the-pfaff-quilt-expression-40-after-one-month/ Jeg har ingen veldig gode råd, egentlig, men det blir spennende å se hva du kjøper! Lykke til!

    SvarSlet
  13. Hej Anna
    Jeg er Bernina pige og har altid været det. Har prøvet en Pfaff fordi overtransportøren lokkede, men den blev skiftet ud igen. Guldager har helt ret i, at Bernina'en klarer sig fint uden overtransportøren, da trykfoden kan justeres. Berninas indmad er fremstillet i metal, hvor imod de andre mærker har plastdele, hvilket har indflydelse på maskinens levetid og intervallet mellem at den har brug for service. Bernina er dyrere, men et service eftersyn til ca.700kr som der oftere er brug for på Andre maskiner, gør alligevel Berninaen til det bedste køb. Jeg har stadig min mors 35år gamle Bernina stående og den syr stadig fint. Bernina er maskine for livet og man betaler for kvalitet og ikke så meget for mængden af "sjove sømme". Jeg har både symaskine og overlocker fra Bernina. Dyrt, men ikke dyrere på den lange bane. Til gengæld er det maskiner der aldrig svigter. Prøv at løft en Bernina mod en pfaff, så kan du mærke, at du får kram for pengene. Held og lykke med valget, håber du finder den løsning der er rigtig for dig. kh Sofie

    SvarSlet
  14. Kære alle sammen

    TUSIND tak for jeres feedback - jeg kan se, at verden er delt i Pfaff-folk og Bernina-folk, hvilket jo ikke gør mit valg nemmere;-) Men jeres kommentarer har givet mig lidt at tænke over. Jeg vil nu tage et par syprojekter med til Guldager for at sy på begge maskiner og udfordre dem lidt - inden jeg træffer mit valg. Men lige nu hælder jeg mest til Berninaen! Nu må vi se, hvor det ender - jeg skal nok holde jer opdateret:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  15. Hejsa. Du får lige endnu en hilsen. Jeg har en efterhånden gammel Bernina 1260, og den syr perfekt. Jeg syr også patchwork, og gik til forhandleren fordi jeg ville investere i en overtransportør, fordi mine syveninder havde en sådan til deres maskiner (ikke Bernina'er), og fik det svar, at det overhovedet ikke er nødvendigt. Den syr, som om den har en o.transp.
    Syr perfekt altid - og er tung som bare pokker, men det er fordi, det er gods :-). Jeg synes også, at den var for dyr, gav over 12.000,- for mere end 20 år siden, men pengene har været givet godt ud. Har derfor også Bernina overlocker. Fantastisk flotte ting du syr - så jeg kan godt forstå, at du skal træffe det rigtige valg. Kh Ulla

    SvarSlet