mandag den 7. maj 2012

Buksedragt med smocksyning - DIY



Her kommer som lovet en diy på en buksedragt med smocksyning. 
Diyen kræver, at du køber et mønster til en buksedragt. Hvis du er ferm til mønsterkonstruktion, kan du selvfølgelig forlænge et buksemønster - men det har jeg endnu ikke turdet kaste mig ud i!

Smocksyning er ikke svært, hvis man ellers kan få sin maskine til at makke ret. Det er nødvendigt at spole elastiktråden meget stramt op, og elastikken må ikke blive slap undervejs. Jeg kan ikke få min moderne Brother til det, da undertråden ligger vandret - og når jeg lægger spolen ned i spolehuset, suser spolen rundt og elastiktråden mister sin spænding. Derfor låner jeg en ældre symaskine, som har lodret spolehus, og hvor spolen sidder i spænd - dermed forbliver elastikken stram. Prøv dig frem, om din maskine vil smocke - få evt. hjælp og vejledning i din symaskineforretning. 






Buksedragten, som Lara har på, er en str. 92. Den er lige det korteste til hende - derfor er det selvfølgelig en god idé at måle indvendig benlængde på både barnets ben og mønstret, inden du klipper. 



Du skal bruge:

Et mønster
Stof (75 cm, hvis det er str 92)
Elastiktråd - kan købes i de fleste stofbutikker
Alm. sytråd - helst i samme farve som stoffet
Evt. bindebånd

Stoffet, som du vælger, må ikke være for kraftigt. Jo lettere det er, jo bedre bliver smocken. Det stof, som jeg her har brugt, er let bomuldsstof. 



Angående mønster:

Der findes mange forskellige buksedragtmønstre. Det mønster, jeg bruger, er fra Stof 2000s egen mønster-kollektion, som hedder "Homemade". Du kan se det her.
Mønstret er ret bredt, og jeg har derfor klippet det uden sømrum samt efterfølgende syet med 1,5 cm sømrum. Hvis du har et slankt barn, er dette en god ide. 
Mønstret her indeholder også to andre mønstre med smocksyning. 




Elastiktråden, som du skal bruge, ser du på billedet herunder. Den findes, så vidt jeg ved, kun i to farver, nemlig sort og hvid. Da den skal være på vrangsiden, er dette ikke noget problem. Vælg den hvide, hvis stoffet er lyst, og den sorte, hvis stoffet er mørkt.




Sy først et par bukser efter mønstret. Overlock eller zigzag alle kanterne. 

Følg nu anvisningen herunder:


Spol elastiktråden over på undertrådsspolen. Det er vigtigt, at elastiktråden bliver så stram som muligt. Hold derefter tråden mellem dine fingre og hold igen, imens maskinen spoler. Brug et stykke stof, så du ikke brænder dig på tråden. 

Sæt spolen med elastiktråd ind i spolehuset. Sørg for, at spolen ikke kører rundt, så elastikkens spænding mistes. Tråd maskinen med almindeligt sytråd foroven og hent undertråden op. Hold den stram. Stil maskinens stinglængde på 4 cm. Lav en syprøve, så du får en fornemmelse for, om smocken virker. 

Hold i elastiktråden de første par sting - derefter kan du godt slippe. Sy nu hele vejen rundt foroven. Sy på retsiden og start ved buksens bagsøm. Sy med 1 eller 1,5 cm sømrum. Hæft, når du når hele vejen rundt. 

Buk nu kanten ind. Syningen skal ligge i folden. Start igen ved buksens bagkant og sy hele vejen rundt 2-3 millimeter fra kanten.  Imens du syr, bukker du kanten ind under.   

Når du er kommet hele vejen rundt, fortsætter du med at sy rundt. Sy med 0,5 cms mellemrum. 

Husk at strække stoffet ud, mens du syr. 

Her ser du stoffet, når det ikke strækkes - sådan skal smocken gerne se ud. Sy nu rundt og rundt og rundt - indtil du har syet ca. 13-15 cm smock. Hæft tråden til sidst. 

Buksebenene kan du også smocke - eller vælge at lægge op og derefter sætte et elastikbånd ind. 
Prøv buksedragten på barnet og marker, hvor skulderstropperne skal være. Sy dem af stoffet eller brug blondebånd eller lignende som stropper. 

Stropperne har det dog med at falde ned og kan virke irriterrende for barnet. Heldigvis kan dragten sagtens fungere uden, hvis smocken ellers er god nok. Har du andre ideer til skulderstroppe, som er praktiske, må du gerne skrive dem i kommentarfeltet. 

Inden for de nærmeste dage kommer også diyen på den gule kjole - den kan sys uden mønster. 

Rigtig god fornøjelse med smocksyningen! :-)  



23 kommentarer:

  1. Tak for en rigtig fin DIY på smock syning:-)

    Har lige haft fat i et stykke stof i aften, som jeg vil bruge til en sommerkjole med smock-syning (jeg vidste bare ikke før nu, hvordan det skulle gøres).

    God aften!

    SvarSlet
  2. I teorien er smock syning nemt, men i praksis så er det en umulighed for mig at undertråden ikke strammes for meget i underspolen når maskinen syr. Så mit problem er lige det modsatte, bortset fra at jeg jo så ikke har knækket smock-koden endnu (til stor irritation).

    Men dine fine buksedragter til Lara pirker da lidt til at jeg måske skulle give det et forsøg mere. Har jo både mønster og oceaner af stof liggende. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har måske noget med trådspændingen at gøre? Måske er der andre sy-kvinder i Blogland, der kan komme med gode ideer til, hvordan du løser dette problem.

      Kh
      Anna

      Slet
    2. Hej...
      Hvilken maskine har du...? altså dig Maiken...? På Bernina kan man justere trådspændingen på spolehuset (foruden selvfølgelig spændingen på tråden i nålen). Hos Bernina sidder der en lille skrue på siden af spolehuset, som man med skruetrækkeren fra tilbehørsæsken strammer eller løsner skruen en smule med, og så hjælper det. Håber min forklaring er til at forstå, og at du har en maskine med denne mulighed.
      Til dig Anna, er det en Bernina 1090 du låner til formålet...? Kan kun se lidt af den på dine billeder og synes det ligner min. Trak lidt på smilebåndet da jeg læste du skrev, at du havde lånt en gammel maskine. Jeg synes jo stadig min maskine er rimelig ny (her skal læses, at jeg arbejdede en hel sommer med at stege fiskefrikadeller i en fiskebutik for at spare sammen til den....13.000) Jeg var 18år den gang...hm....hvorfor er det, at man ikke synes man er blevet så gammel. Kan jo hurtigt regne mig frem til, at det er 19 år siden :-) Nå, men den syr stadig fantastisk, så det må jo have været et godt køb. Fin DIY og fantastisk skøn lille pige.
      Kh Sofie

      Slet
  3. Tak for endnu en udførlig DIY! Altid fornøjelse at læse dem hos dig :) og sikke en fin buksedragt. :)
    Sidsel

    SvarSlet
  4. Super DIY, jeg har aldrig været en ørn til at afkode sy indtruktioner, og kan se på denne at jeg vidt også har min egen måde at sy smock, din indtruktion er nu meget forståelig! De par dragter jeg har lavet til Ida inden jeg opgav at lokke hende i smock der går hen over brystet, har jeg lavet skulder stropperne i enkelt kags stof som er smocksyet, derefter syet sammen som tube, vendt og syet på som strop, giver elastisk effekt og stroppen er hverken for løs eller stram, giver det mening ?

    Kh Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikken masse tyrkfejl håber det giver mening;0)

      Slet
  5. Tak for en rigtig god beskrivelse af, hvordan man skal lave smock syning. Nu tror jeg også godt, at jeg tør kaste mig ud i det. Har indtil nu ikke rigtig kunne forstå princippet, men nu giver det mening. Er sikker på, at mine piger ville elske en sådan buksedragt. De kan nemlig bedst lide, når der ikke er noget, der strammer på maven :-)

    SvarSlet
  6. En rigtig god DIY på Smock syning ;-) den skal afprøves.

    mht de der stropper du har sat på buksedragt - kan man så ikke lave stropperne ekstra lange på "bagsiden" og så krydse dem? på den måde vil de sidde bedre på barnet og ikke falde ned,

    SvarSlet
  7. Jeg vil også foreslå enten en halterneck (bånd der bindes i nakken) eller elastiske stropper med bryderyg (hvor de krydser bagpå). Når de krydser bagpå bør de altid være elastiske, da de ellers kommer til at gnave (eller 'skave', som kan siger i Nordjylland).

    Mon Freja skal have sig sådan en buksedragt - lidt upraktisk til et blebarn, måske.. På den anden side har jeg jo et enormt lager af farverige trykknapper ;)

    Kh

    SvarSlet
  8. Fed DIY. Hvis man vil eksperimenterer uden mønster kan man have almindeligt buksemønster og lave smokken i et helt stykke som går hele vejen rundt barnets brystkasse - og som man så smokker og syr på i taljen eller syr på og smokker. så undgår man en syning midt på brystet...
    Solhilsner
    Stine (som også smokker sit eget tøj...)

    SvarSlet
  9. De få gange jeg har haft held med at få smocket en buksedragt der var pænt nok til at tage på bagefter, har jeg lavet ca 3-4 cm brede skulderstropper, som jeg så har puttet (2½ cm bred) bukseelastik i. Stoffet er ca. dobbelt så langt som elastikken. Så "rynker" de lige så fint sammen og falder ikke ned over skulderen. Elastikkens længde har jeg målt på barnet.

    For at elastikken ikke skal sno sig inde i stropperne, har jeg syet en gang ligeud midt på stoppen. De er testet på pigebørn der lige har smidt bleen og de kan uden problemer selv tage af og på, når de skal på toilettet. De er også nemme at tage af og på, når man har blebørn.

    Håber det er til at forstå, ellers må jeg lige sende et billede. ;o)

    SvarSlet
  10. Rigtig god DIY du har lavet !!,
    Kh viola

    SvarSlet
  11. Tusen takk for DIY!
    Jeg har faktisk akkurat det samme stoffet som er brukt i buksedrakten under her. Herlig stoff! Ü Jeg fant det på en bruktbutikk i Berlin.

    SvarSlet
  12. Tak for DIY! Jeg har faktisk lige gået og funderet på, hvordan det nu var at man gjorde - og så kommer din DIY dumpende fra himlen :-))

    SvarSlet
  13. Hej Anna, rigtig fin DIY. Du efterlyser andre løsninger mht. stropper....jeg har en datter på 8 måneder og jeg synes ikke bindebånd fungerer så godt. I stedet laver jeg stropper i samme stof som dragten - for eksempel 3 cm brede og så laver jeg en løbegang i midten, hvor i der sættes en elastik (5mm bred) - det giver fin rynkeeffekt og dragten bliver siddende som den skal.

    Jeg er helt ny i blogland (som læser) men starter forhåbentlig op med at blogge i aften og smider et billede på af en buksedragt, så du kan se hvad jeg mener.

    K.h. Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til, Christina! :-) Håber du falder godt til blandt alle os kreaglade kvinder;-) Og tak for din ide-

      Kh
      Anna

      Slet
    2. Så er der lagt et (ikke særlig godt) billede på. Bloggen hedder Carla og krudtuglen og mange tak for din velkomst.
      K.h.
      Christina

      Slet
  14. TAK TIL JER ALLE FOR GODE IDEER TIL BÅDE SMOCLSYNING OG ALTERNATIVER TIL BINDEBÅND!

    Bliv endelig ved med at skrive gode ideer, hvis du har det.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  15. Sikke en dejlig DIY, det er nogle virkelig gode fif du har lagt op, for ved man ikke hvordan kan det altså godt nok være en svær nød at knække det der med at sy smock, også selvom det faktisk ikke er så svært når man først kommer igang :)

    SvarSlet
  16. Tak.
    Jeg har også læst med,men ikke prøvet endnu!

    Glædelig torsdag.
    Kirsten

    SvarSlet
  17. Hej
    Jeg faldt over din blog for lidt tid siden og fik lidt en aha oplevelse da jeg så denne DIY, din måde at sy smock på er langt nemmere end den jeg altid har brugt (syede en bane af gangen).

    Jeg er helt ny i det her blog halløj så ved ikke helt hvordan man gør tingene, men jeg vil meget gerne have lov at linke til din DIY fra min blog... skal en af de kommende dage lave et indlæg med smock... må jeg få lov til det?

    Mvh Marie
    http://lineabymariejessen.blogspot.dk/

    SvarSlet
  18. Hej,

    Rigtig god blog du har.

    Jeg kunne dog rigtig godt tænke mig nogle mål, så jeg ikke nødvendigvis behøver at skulle ud og købe diverse mønstre... ;o)

    Mvh
    Lisbeth.

    SvarSlet